loading...

لوله پلی اتیلن ناب زیست

بازدید : 180
پنجشنبه 20 شهريور 1399 زمان : 14:31

لوله پلی اتیلن:

لوله پلی اتیلن با ظاهر استوانه ای و بلند به رنگ مشکی کاملا انعطاف پذیر جزو خانواده پلیمرها که از آن برای انتقال مایع و گاز مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع لوله که از نامش پیداست تولید شده با مواد اولیه پلی اتیلن که سطح بالای نفوذ پذیری و باند مولکولی قوی دارد تولید می شود.

لوله پلی اتیلن با مواد اولیه پلی اتیلن که با نام های PE80 – PE63 و PE100 در میان خریداران این نوع لوله شناخته می شوند، تفاوت این نوع از لوله ها که از نظر مهندسی نوع گرید پلی اتیلن می باشد در میزان چگالی و دانسیته آنها است که امروزه با پیشرفت تکنولوژی و بالا رفتن استاندارها کم کم گرید PE63 از رونق بازار در تولیدات لوله پلی اتیلن کاسته شده و تولید نمی شود. و از گرید های PE80 و PE100 در تولیدات انواع لوله پلی اتیلن طبق استاندارد لوله پلی اتیلن و جدول وزن استفاده می شود.

لوله پلی اتیلن تک جداره:

لوله پلی اتیلن تک جداره، از جمله لوله‌ های پلیمری است كه می توان از آنها در فشارهای بين 3 تا 25 بار، از قطر 16 میلیمتر تا قطر 1200 میلیمتر استفاده کرد. ويژگی های منحصر بفرد این لوله نسبت به انواع ديگر لوله ها گرديده كه سرعت رشد استفاده از اين محصول در صنایعی نظیر صنعت آبرسانی، کشاورزی، آب و فاضلاب، نفت و پتروشیمی، داروسازی، لوله کشی ساختمان‌های مسکونی و تجاری، صنعت مواد غذایی از این لوله‌ در تأسیسات خود استفاده می کنند. دمای سیال عبوری از درون لوله پلی اتیلن تک جداره باید در محدوده 10 تا 70 درجه سانتی‌گراد تنظیم شود.

استفاده از لوله پلی اتیلن تک جداره از دیرباز در صنایع نفت و گاز مورد استفاده قرار گرفته است و در مقایسه با سایر لوله ها کمترین میزان تعمیر و نگهداری را دارد. امروزه استفاده از این نوع لوله‌ها در شبکه های آبرسانی رو به رشد بوده و مديران پروژه های اجرائي در اکثر مواقع این نوع لوله‌ها را جایگزین انواع دیگر لوله‌ها نموده‌اند.

لوله‌ پلی‌اتیلن تک جداره، راهکاری مقرون به صرفه برای طیف وسیعی از کاربردهای لوله ‌کشی، از جمله توزیع گاز طبیعی، آب و فاضلاب شهری، صنایع، تأسیسات دریایی، معدنی، دفن زباله، کانال ‌های برق و مخابرات مورد استفاده قرار می گیرد.

مشخصات لوله پلی اتیلن تک جداره:

از مهمترین مشخصات لوله پلی اتیلن تک جداره می توان به وزن کم و سهولت در حمل و نقل، مقاوم در برابر حرارت تا 70 درجه سانتیگراد، مقاوم در برابر برودت تا 50 – درجه سانتیگراد، مقاوم در مقابل فشار بالا تا 25 اتمسفر، سهولت در نصب، مقاوم در مقابل ضربه، مقاوم در مقابل انواع مواد شیمیایی، دارای اتصالات متنوع، ضمانت کیفیت و مرغوبیت جنس تولیدی و مقاوم در مقابل تاثیر اشعه آفتاب و ازن اشاره کرد.

لوله پلی اتیلن تک جداره دارای استانداردهای مختلفی برای کاربرد‌های متفاوت است. و همچنین می توان گفت این لوله به دلیل خواص فیزیکی لوله و اتصالات بدون نشتی و کاهش هزینه‌های نگهداری، مقرون به صرفه هستند و در طولانی مدت کم هزینه‌ نگهداری پایینی دارند.

طبق آزمایشات گرفته از لوله‌ پلی اتیلن، عمر مفید این لوله‌ها را به شرط اینکه سیستم لوله کشی به درستی طراحی و نصب شده باشند و طبق دستورالعمل شرکت سازنده مورد استفاده قرار بگیرد به طور متوسط از 50 تا 100 سال دوام دارند. لوله پلی اتیلن تک جداره بدون خوردگی، بادکردگی و یا رشد بافت زنده، صافی سطح داخلی و قابلیت‌های جریانی خود را حفظ کرده و بازده هیدرولیکی سیستم را در طول عمر مورد نظر طراحی تضمین می‌کند.

استحکام ضربه:

مقاومت بسيار بالاي این لوله ها در مقابل ضربه، نياز بکارگيري فشار هاي بالاتر لوله و اتصالات پلی اتیلن و خريداري تجهیزات ضد ضربه را منتفی مي‌کند. این خاصیت در پروژه‌ های بزرگ صنعتی باعث سهولت اجرا و کاهش بسیار زیاد هزینه ‌های اجرا می ‌شود ضمن آن که ضایعات اجرا را به صفر کاهش می‌دهد.

استحکام دراز مدت:

استحکام دراز مدت یا مبنای طراحی هیدرواستاتیکی لوله، تعیین کننده عمر یک لوله در یک فشار و دمای معین است و معمولا توسط یک سری آزمون در فشار و دماهای مختلف در یک بازه زمانی مشخص انجام می‌شود که لوله پلی اتیلن دارای عمر ۵۰ سال و بیشتر می‌باشند.

سازگار با محیط زیست:

تولید لوله پلی اتیلن هیچگونه آثار زیست محیطی ندارد. علاوه بر خصوصیات فیزیکی بسیار مهم این لوله ها به دلیل تأثیر حداقلی بر محیط زیست شناخته شده هستند زیرا تولید این لوله ها نسبت به لوله های غیر پلاستیکی نیاز به انرژی کمتری دارد.

مقاومت در برابر خوردگی:

لوله های پلی اتیلن در برابر اکثر مواد شیمیایی موجود در فاضلاب های خانگی دچار خوردگی نمی شوند و همچنین به دلیل سطح صاف حداقل مقاومت را در برابر عبور و انتقال فاضلاب ها و سایر سیال ها را دارند. این لوله ها هرگز دچار زنگ زدگی نمی شوند و خوردگی پیدا نمی کنند.

مقاومت در برابر فرسودگی:

مقايسه پلی اتیلن با ديگر مواد نشان داده است که لوله و اتصالات ساخته شده از اين ماده مقاومت بالايي در مقابل ساييدگي دارد. بنابراين لوله پلی اتیلن و اتصالات پلي اتيلن انتخابي بسيار عالي براي انتقال مايعات داراي مواد جامد غير محلول است.

مقاومت در مقابل رشد سریع ترک:

رشد سریع ترک نقص بسیار مهمی است که به ندرت در خطوط انتقال فولادی دیده می‌شود، ولی لوله پلی اتیلن به علت دارا بودن استحکام ضربه ای بالا مقاومت بسیار خوبی در مقابل رشد ترک از خود نشان می‌دهند.

لوله پلی اتیلن PE80:

گرید PE80 دارای دانسیته کمتری نسبت به پلی اتیلن PE100 می باشد و این امر باعث شده تا لوله پلی اتیلن تولید شده با پلی اتیلن PE80 دارای وزن و ضخامت بیشتری باشند که هزینه تولید آن را بسیار بیشتر از مواد پلی اتیلن PE100 می نماید که عملا استفاده قیمت لوله را بیشتر و وزن نیز بالاتر می رود.

البته در حال حاضر از لوله پلی اتیلن PE80 بیشتر در تولید لوله‌

های پلی اتیلن جهت فاضلاب و کاورینگ کابل یا برای تولید لوله کاروگیت مورد استفاده قرار می گیرد و تعدادی از تولید کنندگان لوله پلی اتیلن همچنان در تولید لوله‌ پلی اتیلن در سایزهای بالا و تحت فشار از گرید PE80 استفاده می کنند که این نوع تولید به مرور زمان به ضرر مصرف کننده است. لوله پلی اتیلن که با گرید PE80 تولید می شوند در سایزهای خیلی کم و برای استفاده در زمین های کشاورزی و باغات برای آبیاری مورد استفاده قرار می گیرد.

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 1
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 2
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 4
  • بازدید ماه : 13
  • بازدید سال : 24
  • بازدید کلی : 1038
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی